ویروس کرونا مشکل جدید بازار سخت افزار کشور است

آرامیس
ورود شما به سایت کوچک مان را خیر مقدم عرض می نماییم.
به دلیل بروز بودن سایت لطفا از سایر صفحات وب هم دیدن نمایید.

تبلیغات هزینه نیست بلکه زمینه سازی برای معرفی وب خود به دیگران و درآمد زایی برای شماست .
سفارش تبلیغات سفارش تبلیغات سفارش تبلیغات سفارش تبلیغات

درباره وب

به وب سایت من خوش امدید
نويسندگان
محمد حسین احمدی
لینک دوستان
قالب گراف دات آی آر
سایت تفریحی ماندگار فان
نیبو
اسپرت اریو
اپشن اریو z300
کادو تولد





تبلیغات



مشکلات مربوط به واردات کالا، ترخیص نشدن کالا، عدم ثبت سفارش کالاهای حیاتی فناوری اطلاعات و ... تنها بخشی از مشکلات بازار سخت افزار در ایران است و اکنون شیوع ویروس کرونا یکی دیگر از مشکلات است. ضربه بزرگی نه تنها به بازار سخت افزار، بلکه به کل اقتصاد کشور وارد کرد. این بازار که هر ساله در آستانه تعطیلات رونق مختصری دارد، امسال نه تنها رونق گرفته، بلکه فروش سوپرمارکت ها را به کمتر از نصف ماه های دیگر کاهش داده است.

پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، برخی از شرکت ها و سازمان ها به کارکنان خود اجازه کار از راه دور و ارائه آموزش مجازی در دانشگاه ها و مدارس را می دهند. تقاضا برای محصولات سخت افزاری به شدت کاهش یافته است. از طرفی مراحل ثبت و ارسال سفارش بیشتر طول می کشد زیرا روال برخی ادارات و سازمان ها مانند قبل نیست.

کاهش محصولات کامپیوتری و محصولاتی که به هیچ وجه مورد استفاده قرار نمی گیرند که ناشی از کمبود پول تخصیصی است، باعث عدم تعادل محصولات و تقاضای بازار شده و قیمت محصولات نیز دو برابر شده است. البته این موضوع جدید نیست و چند سالی است که بازار تجهیزات تحت تاثیر افزایش قیمت دلار و تخصیص ارزها قرار گرفته است. روابط عمومی انجمن فناوری گفت: افت بازار رایانه در 30 سال گذشته بی سابقه بوده است به طوری که در دو سال اخیر بسیاری از افرادی که طرفدار این حرفه هستند تغییر شغل داده و یا از خواب بیدار شده اند.

پیشکسوتان صنعت کامپیوتر می گویند که بازار رایانه های شخصی در دو سال گذشته رکود عمیقی را پشت سر گذاشته و چندان مورد توجه قرار نگرفته است. وی دلیل اصلی رکورددار شدن بازار رایانه را عدم خرید دولتی می داند و می گوید: سازمان های دولتی بودجه کافی برای خرید ندارند و به همین دلیل برای تجهیزات رایانه ای هزینه نمی کنند. از سوی دیگر گرانی و نوسانات دلار باعث افزایش قیمت کالاها در بازار سخت افزار و کاهش قدرت خرید مردم شده است.

واردکنندگانی که ماهی یک بار کالا وارد بازار سخت افزار می کردند، در 11 ماه گذشته تنها یک بار این کار را انجام داده اند و بازار را با کمبود شدید لوازم جانبی و قطعات مواجه کرده اند.

در یکی دو سال اخیر، بسیاری از فروشگاه‌های بازار جمع شده‌اند و فروشگاه‌های اولیه ۶ ماه تا یک سال دوام نمی‌آورند و ورشکست می‌شوند. در این شرایط فقط مالکان قدیمی می توانستند به فعالیت خود ادامه دهند و افراد زیادی با سرمایه خوب از ایران مهاجرت کردند. کاهش نسبت سود به 1 درصد و فروش کالا با زیان از دیگر مشکلات بازار سخت افزار ایران است.

سود کم باعث شده واردات کالا برای واردکنندگان مقرون به صرفه نباشد و در حال حاضر شرکت های واردکننده بر تعمیرات و خدمات پس از فروش تمرکز کرده اند. واردکننده باید حداقل 10 میلیارد دلار سرمایه برای واردات کالا داشته باشد، در صورتی که سود بانکی این پول بیشتر از سود واردات کالا باشد و در نتیجه هیچکس رغبتی به واردات کالا نداشته باشد، این امر باعث رشد کاذب شده است و ثانیاً. -قطعات دستی در بازار گاهی اوقات به جای کالاهای نو به خریداران فروخته می شود.

یکی از اعضای هیئت مدیره مجتمع کامپیوتری ولیعصر (عج) گفت: شرکت ها موظفند به مغازه های دارای فاکتور رسمی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند اما بسیاری از فروشندگان بازار فاکتور رسمی ندارند. به همین دلیل فاکتورهای رسمی در بازار خرید و فروش می شود و یا کالا با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده به فروش می رسد. تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان مانند یک زنجیره به هم متصل هستند و مسائلی مانند مالیات، گمرک و استانداردها در هر بخش، بخش‌های دیگر را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

یکی دیگر از مشکلات فعالان سخت افزار دریافت مجوزهای جدید است. فروشندگان بازار رایانه سال ها زیر نظر سندیکای کارشناسان رایانه تهران و وزارت صنعت کار کرده اند اما برای فروش کالا به شرکت های دولتی باید از شورای عالی انفورماتیک مجوز بگیرند.

بسیاری از واردکنندگان رسمی فاوا نیز به دلیل محدودیت در واردات و ثبت سفارش با مشکل مواجه شده اند. در همین راستا، محمدرضا فرجی، رئیس اتحادیه فنی فناوری اطلاعات تهران، از برگزاری جلساتی با سازمان صمت برای رفع مشکلات مربوط به ثبت سفارش، تسهیل این فرآیند و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا خبر داد. بازار مواد بازسازی شده است.

رئیس هیئت مدیره پاساژ رایانه رضا همچنین به مشکلات سایر اپراتورها و واردکنندگان صنعت رایانه نیز توجه می کند و می گوید: سامانه جامع امور گمرکی (TSC) که بر اساس آن گمرک ارزیابی می کند. ارزش کالا، به روز نشده است. قیمت کالاهای تکنولوژیک در سراسر جهان دائما در حال تغییر و کاهش تدریجی است، اما سیستم گمرکی از این نظر به روز نمی شود. اگر در فرآیند استاندارد شرکت نکنید، ترخیص کالا از گمرک یک ماه طول می کشد. ارتباط مستقیم بین مقامات گمرکی و اتحادیه فناوران رایانه به به روز رسانی سیستم یکپارچه امور گمرکی کمک می کند.

یکی دیگر از مشکلات واردات کامپیوتر، توقف تولید محصولات به دلیل عدم تایید سازمان استاندارد است. رئیس هیئت مدیره پورتال رایانه رضا گفت: محصولات رایانه ای عرضه شده دارای استانداردهای بین المللی هستند اما سازمان استاندارد باید دوباره گواهی دهد که این فرآیند زمان بر است.

 

منبع: pwc


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تاريخ : دو شنبه 24 مرداد 1401 ساعت: 16:37 ا نویسنده : محمد حسین احمدی ا

امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: